اختلالات

توهم چیست؟【سال1403】❤️

ما قصد داریم در این مقاله مطالبی در مورد این که توهم چیست؟ را ارائه دهیم تا شما دوستان عزیز در صورت نیاز از آن ها استفاده کرده و ابهامات ذهنی خود را برطرف کنید. توهم احساسی است که به نظر واقعی می رسد، اما توسط ذهن شما ایجاد می شود و این توهم می تواند بر حواس پنج گانه تأثیرات منفی و مخرب بگذارد. توهم یعنی شما می توانید یک تصویر غیر واقعی را ببینید یا صدایی را بشنوید، اما افراد دیگر در اتاق نمی توانند آن را بشنوند و علت توهم متفاوت است که در این صورت باید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید. ممنون می شویم ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

توهم چیست؟

توهم نوعی بیماری است و در اثر اختلالات روانی ایجاد می شود که در گذشته، این نوع اختلال پارانوئید نامیده می شد و شخصی که از توهم رنج می برد، قادر به درک واقعیت نبود، به طوری که شخص واقعاً رویدادی را می شناسد که در واقعیت وجود ندارد. افراد متوهم می تواند صداها را بشنود و افرادی را ببیند که وجود ندارند. توهم به معنای ساده خود، تعبیری است که با واقعیت عینی مغایرت دارد و به عبارت دیگر ، توهم تجربیات حسی واقعی است، اما توسط ذهن افراد ایجاد شده است و می تواند بر همه 5 حواس انسان تأثیر بگذارند.

علائم ذکر شده، می تواند در اثر بیماری روانی، عوارض جانبی داروها یا بیماری های جسمی مانند صرع یا سوء مصرف الکل ایجاد شود. توهم یک ایده نادر از تجربیات حسی است و باید بدانید که برخی از توهمات طبیعی هستند، مانند توهمات خواب یا بیداری، اما دیگران می توانند نشانه بیماری جدی تر مانند اسکیزوفرنی یا زوال عقل را داشته باشند. افراد مبتلا به توهم در مقایسه با معانی مختلف انواع گوناگونی از توهم را تجربه می کنند و از زندگی عادی و آرامش به دور می شوند.

به طور کلی توهم یک تجربه حسی است و به نظر واقعی می رسد اما توسط ذهن ساخته شده است و در حقیقت، توهم ادراک چیزی است که وجود ندارد و یک تجربه حسی ناشی از هیجان اندام های حسی نیست. افراد در صورت مشاهده علائم ذکر شده، بهتر است تا به پزشک متخصص مراجعه کرده و دستورات ایشان را به صورت جدی اجرا کنند تا بتوانند با آرامش به زندگی عادی و شاد خود ادامه دهند.

توهم چیست؟

انواع توهم

توهم ابعاد بزرگی دارد و بر بسیاری از اختلالات تأثیر می گذارد. انواع مختلفی از توهم وجود دارد که عبارتنداز:

توهم ذهنی: افرادی که  توهمات روانی دارند، تصور خوبی از مردم و محیط اطراف خود ندارند و این افراد به طور کلی وقایع غیرطبیعی بسیاری را در زندگی شخصی خود تجربه می کنند.

تصویر یک توهم: شخصی که یک توهم شنیدنی دارد، دائماً صداهایی را می شنود که وجود ندارد و به عنوان مثال، فکر می کند با کسی صحبت می کند که وجود واقعی ندارد. افراد در این صورت باید به بهترین روانپزشک در تهران مراجعه کرده و پس از تشخیص، درمان خود را آغاز نمایند.

توهم بصری: در این نوع از توهم، فرد آسیب دیده افراد یا اشیاء غیر واقعی را می بیند که می توان به دیدن حیوانات درنده یا یک فرد ناشناس در خانه اشاره کرد.

توهم حسادت: در این مدل توهم، افراد فکر می کنند که  همسر یا شریک زندگی آن ها خیانت کرده است. توهم حسادت بسیار رایج بوده و زندگی افراد را مختل می کند.

توهمات تعصب: در این نوع از توهم، یک شخص متوهم معتقد است که او بهترین دانشمند یا انسان است.

توهمات سوماتات: شخصی که این توهم را دارد، دائماً می پندارد که ضعف جسمی یا نقص بدنی دارد و همیشه به پزشک مراجعه می کند و در نهایت از نظر جسمی سالم است اما از نظر روحی و فکری رنج می برد.

توهمات ارومانی: شخصی که یک توهم شهوانی دارد تصور می کند که شخصی در وضعیت اجتماعی برتر مانند بازیگران و افراد مشهور به او علاقه مند هستند، در صورتی که این چنین نیست.

توهمات آسیب: فردی که دارای توهم جراحت یا آسیب است، دائماً مورد تهدید مردم قرار می گیرد و می خواهد به آن ها آسیب برساند یا افراد مختلف جامعه را به قتل برساند. توهمات آسیب تاثیرات بسیار مخربی در زندگی افراد دارد و در این صورت باید درمان را آغاز کرد.

دلایل بروز توهم

علت توهم برای متخصصان ناشناخته است، اما دلایل بروز توهم مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتنداز:

عوامل ژنتیکی: این اختلال در افرادی که سابقه خانوادگی اسکیزوفرنی دارند، شایع تر است و این اختلال امکان انتقال والدین به کودکان را دارد.

روانشناسی: افراد دارای ضعف جسمی یا بینایی می توانند توهم بیشتری داشته باشند و همچنین افراد جدا شده مانند مهاجران یا افرادی که توانایی برقراری ارتباط را ندارند. افراد در این صورت بهتر است تا به بهترین کلینیک روانشناسی بالینی در تهران مراجعه کنند.

استفاده از دارو: مصرف برخی از داروها برای درمان این بیماری می تواند باعث عوارض جانبی از جمله توهم شود که در صورت مشاهده باید پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

عوامل بیولوژیکی: اختلال توهم زمانی رخ می دهد که مغز به دلیل عارضه غیر عادی در بخشی از فکر کار می کند.

فاکتورهای محیطی: قرار گرفتن در یک محیط استرس زا و همچنین اضطراب باعث ایجاد توهم جدی در فرد می شود.

مواد مخدر و الکل: مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی باعث توهم در افراد می شود حتی مصرف این مواد می تواند باعث اختلالات دائمی در فرد شود و همیشه با وی باقی بماند.

آلزایمر: آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل باعث تغییراتی در مغز می شوند و می تواند باعث توهم شود. آلزایمر بیشتر در افراد مسن دیده می شود.

تومور مغز: تومورهای مغزی می توانند انواع مختلفی از توهم را ایجاد کنند و اگر در زمینه مرتبط با توهم باشد، می توانید چیزهایی را ببینید که واقعی نیستند.

میگرن: حدود یک سوم از افراد مبتلا به این نوع سردرد و میگرن دارای هاله ای هستند و هاله نوعی بینایی است که می تواند مانند هلال چند رنگ باشد.

صرع: بحران های مرتبط با اختلال صرع می تواند افراد را بیشتر در معرض توهم قرار دهد و باید بدانید نوع توهم بستگی به بخشی از مغز شما دارد.

دلایل بروز توهم

راه های درمان توهم

درمان توهمات بستگی به علت آن دارد و توهمات ناشی از شرایط موقت مانند تب بالا، کم آبی بدن یا عفونت پس از درمان بیماری زمینه ای از بین می رود و علاوه بر این، داروها و روش های درمانی خاصی می توانند به درمان توهم در افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک کنند که عبارتنداز:

داروهای عصبی: این نوع داروها برای تأثیرگذاری بر تولید دوپامین مغزی به کار گرفته می شوند و محققان فکر می کنند که رشد و گسترش سطح دوپامین در مغز می تواند باعث توهم شود.

مهار کننده های استیل کولین: این داروها روان پریشی را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و زوال عقل کنترل و کاهش می دهند. مهار کننده های استیل کولیلیناستراز گروهی از داروها هستند که از تجزیه طبیعی استیل کولین، یک انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی محیطی و سیستم عصبی مرکزی جلوگیری کرده و توسط بهترین دکتر اعصاب و روان در تهران تجویز می شود.

داروهای آنتی اکسیداسیون: داروهای آنتی اکسیداسیون معمولی و غیرمعمول می توانند به کاهش فراوانی و شدت توهم در افراد مبتلا به اختلالات طیف اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و اختلال افسردگی اساسی با خصوصیات روانی افسردگی اساسی کمک کنند تا افراد بیماری خود را کنترل کند.

راه های پیشگیری از توهم

علت توهم برای متخصصان ناشناخته است، اما راه های پیشگیری از توهم وجود دارد که می توانید در خانه از آن ها استفاده کنید و عبارتنداز:

  • این استراتژی ها می تواند به کاهش فراوانی توهم برای افراد خاص یا بیماری های عصبی که می توانند باعث توهم شوند کمک کنند و در قدم اول بهتر است تا در محیط زندگی نور خوبی داشته باشید و در فعالیت های روزانه گروهی شرکت کنید.
  • اگر بیمار فکر می کند یک فرد خارجی به او نگاه می کند، آینه ها را با پارچه بپوشاند و همچنین از آن ها دوری کند.
  • اگر برای کمک به درمان توهم دارویی مصرف می کنید، مهم است که به مصرف دارو ادامه دهید و دوره درمان خود را تکمیل کنید، مگر اینکه روانپزشک شما دستور ندهد که جلوی مصرف دارو یا کاهش دوز آن را بگیرد.
  • به خاطر داشته باشید که توقف ناگهانی داروهای ضد روانپزشکی یا داروهای ضد افسردگی می تواند باعث توهم جدی تر شود.
  • بررسی صداهایی که می توانند به اشتباه تفسیر شوند، مانند صدای تلویزیون مهم است.
  • جستجو و تصحیح چراغ هایی که سایه ایجاد می کنند، اشکال مختلفی از توهم را منعکس می کند.

راه های پیشگیری از توهم

درمان توهم در طب سنتی

در طب سنتی نیز راهکارهایی برای درمان توهم ارائه شده است و عبارتنداز:

  • علاوه بر اصلاح خلق و خوی، گاهی اوقات لازم است افراد با کلمات منطقی یا اسناد صوتی اطلاعات خود را کامل کنند. گاهی اوقات فرد در وضعیت نامناسب قرار دارد که کاملاً درک نشده است و در چنین شرایطی، او ابتدا باید سخنان خود را تأیید کند و سپس درمان را آغاز کند.
  • توصیه می شود تا رنگ های مورد استفاده برای لباس یا پرده منزل و محل کار روشن و شاد باشد.
  • بهتر است از تنهایی یا نشستن در یک مکان تاریک جلوگیری شود، زیرا تاریکی و تنهایی توهم را به وجود آورده و موجب افزایش آن می شود.
  • پیشنهاد می کنیم از گوش دادن به آهنگ و به خصوص آهنگ های غمگین خودداری کنید.
  • ورزش نقش بزرگی برای درمان و چگونگی بهتر شدن توهم در افراد دارد که باید مداوم انجام شود.
  • خواب نیز بسیار مهم است، اما خواب خوب نیاز به ساعت زنگ دار و فعالیت دارد.
  • بی هدف بودن و نداشتن برنامه ای برای آینده، هر فرد را بیمار می کند و شخصی که صبح از خواب بیدار می شود و قبل از خواب شبانه هیچ برنامه ای ندارد، دچار بیماری های مخرب روحی می شود که توهم نیز یکی از آن ها محسوب می شود.
  • خوردن، پخت و پز و اهمیت به تغذیه بسیار مفید است.
  • عسل و زعفران نیز اثرات بسیار مفیدی دارند و باید از خوردن گوشت گاو، بادمجان، قارچ و از خوردن بیش از حد مواد با طبع سرد اجتناب شود.
  • بهتر است غذاهای سرخ شده را کم تر و بیشتر غذاهای پخته شده و آب پز شده تهیه کنید.
  • استفاده از آب، گلاب، نعناع و بهار نارنج، هم به صورت عرق، سبزیجات و هم به صورت عطر بسیار مفید است.
  • اگر خانم هستید، باید از رازیانه و عسل استفاده کنید، زیرا رازیانه و عسل طبع گرمی دارند و خانم ها را به آرامش و شادی می رسانند. انسان باید از زندگی لذت ببرد و از ناراحتی و درگیری فکری خلاص شود.
  • سجده روی خاک یا زمین می تواند بسیار مفید است.
  • شما باید سنگ درمانی را در برنامه روزانه خود داشته باشید.
  • بهتر است تا افراد یک یا دو بار در سال تحت نظارت بهترین روانپزشک بزرگسالان در تهران قرار بگیرند و وضعیت آن ها بررسی شود.

کلام آخر

توهم یک تجربه حسی است و به نظر واقعی می رسد اما توسط ذهن ساخته شده است. در حقیقت، توهم ادراک چیزی است که وجود ندارد و یک تجربه حسی ناشی از هیجان اندام های حسی نیست و به عنوان مثال ، می توانید صدایی را بشنوید که افراد دیگر چیزی را نمی شنوند یا چیزی را نمی بینند که در خارج از ذهن شما وجود ندارد.

باید بدانید انواع توهمات با احساسات ما مرتبط هستند و هر یک از پنج حواس ما می تواند توهم آور باشد که این نهاد می تواند به دلایلی مانند اختلالات روانی، عوارض جانبی داروهای مبتلا به بیماری های جسمی مانند صرع یا به دلیل استفاده از مواد روانگردان ایجاد شود. افراد در صورت مشاهده چنین علائمی، بهتر است به پزشک منخصص مراجعه کنند.

از شما عزیزان سپاس گزاریم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید، این سایت سعی بر این داشته تا شما را با مطالبی در مورد این که توهم چیست؟ آشنا کند. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد و انتقاد می توانید از طریق سایت با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا