خانواده

اهداف مشاوره خانواده【سال1403】❤️

ما سعی داریم در این مقاله مطالبی در مورد اهداف مشاوره خانواده را به شما عزیزان ارائه دهیم تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کرده و مشکلات خود را برطرف نمایید. خانواده مهمترین نهاد و نظام اجتماعی محسوب می شود که همه ما در آن رشد می کنیم و اولین روابط خود را در درون آن برقرار می کنیم. بدون شک خانواده و روابط خانوادگی یکی از مهم ترین عوامل رشد جسمی و روحی در افراد است و گاهی همه ما این نکته مهم را فراموش می کنیم. از آنجایی که خانواده عامل مهمی برای رشد و شکوفایی شخصیت فرد است، عامل بسیار مهمی در بروز مشکلات و اختلالات روانی خواهد بود که در این صورت بهتر است به مشاور خانواده مراجعه شود. ممنون می شویم ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده نوعی مشاوره روانشناسی و خانواده درمانی است که به حل مشکلات خانواده و آنچه در خانواده می گذرد می پردازد. مشاوره خانواده سوالات و مشکلات همه اعضاء خانواده را بررسی کرده و ارتباط موثر و مفیدی با آن ها ایجاد می کند. مشاوران خانواده از جمله روانشناسانی هستند که با بررسی کل خانواده و ارجاع همه اعضاء خانواده می توانند تحلیل بهتر و روشن تری از مشکلات اعضاء خانواده داشته باشند. خانواده ای که به مشاوره خانواده مراجعه می کند به سطح معینی از رشد و شناخت رسیده است و کاملا آگاه است که بررسی و تحلیل مشکلات خانوادگی خود زیر نظر روانشناس مجرب می تواند مشکلات آن ها را بسیار بهتر تشخیص داده و منجر به درمان و بهبود آن ها شود.

خانواده هایی که به حد مطلوبی از رشد فرهنگی رسیده اند که می توانند با یکدیگر صحبت کنند و هر زمان احساس کنند صحبت هایشان در زمینه های خاصی مفید نیست، در این صورت لازم است تا با یک متخصص و مشاور مجرب صحبت کرده یا با آن ها مشورت کنند. خانواده هایی که به مشاوره برای رفع مشکلات خود مراجعه می کنند، از نظر روانی سالم تر از خانواده هایی هستند که دائماً در حال دعوا، مشاجره و دعوا هستند یا مدام با یکدیگر پرخاشگر هستند.

لازم است بدانید که اگر کودکی در خانواده آسیب دیده، درگیر جنگ و دعوای دائمی بوده، عزت نفس او رشد نکرده و روابط موثر و مفیدی با اعضاء خانواده نداشته باشد، این مسئله آسیب های بزرگسالی را به او نزدیک می کند و سپس به میزان معینی خشم و کینه و احساس خود تخریبی در وی منجر به آسیب می شود. سوء مصرف مواد، طلاق، اختلالات شخصیتی، اجتناب اجتماعی و جامعه ستیزی از جمله آسیب هایی است که گریبان هر فردی را می گیرد که در کودکی خانواده ای دوست داشتنی و حمایت گر نداشته است، بنابراین خانواده ها وظیفه بسیار خطیری در رشد و حمایت از فرزندان بر عهده دارند و صرف غذا و محل مناسب برای خوابیدن باعث سلامت روانی و در امان ماندن فرزندان از آسیب نمی شود.

مشاوره خانواده چیست؟

اهداف مشاوره خانواده

مشاوره خانواده اهداف مختلفی را برای کمک به خانواده ها دنبال می کند که عبارتند از:

  • در بسیاری از خانواده ها مشکلات بین نسلی، اغلب بین والدین و فرزندان وجود دارد، بنابراین هدف از مشاوره خانواده در درمان بین نسلی ایجاد تعاملات سازنده بین فرزندان و والدین است.
  • خانواده درمانی استراتژیک یکی دیگر از روش های خانواده درمانی، خانواده درمانی استراتژیک است. هدف از مشاوره خانواده در این درمان ایجاد تغییر در الگو تعامل بین اعضاء خانواده است.
  • ساختار درمانی یکی دیگر از درمان های بسیار موثر در خانواده درمانی است که هدف از مشاوره خانواده در این درمان رفع مشکلات ناشی از ساختار خانواده است و معمولا مشاوره خانواده با ایجاد یک برنامه مؤثر و متعادل و همچنین ایجاد اعتماد بین اعضاء خانواده می تواند کمک زیادی کند.
  • مسائل ناشی از تفاوت های نسلی، مانند زمانی که پدربزرگ و مادربزرگ با یک خانواده زندگی می کنند یا فرزندان توسط پدربزرگ و مادربزرگ شان بزرگ شده اند. هدف بهبود ارتباطات و کمک به اعضای خانواده برای ایجاد مرزهای سالم است.
  • خانواده هایی که از هنجارهای اجتماعی پیروی نمی کنند و هدف از مشاوره خانواده در اینجا همیشه حل مشکلات درونی نیست، بلکه می تواند به اعضاء خانواده کمک کند تا با عوامل بیرونی مانند نگرش های اجتماعی مقابله کنند.
  • اعضاء خانواده با پیشینه های مختلف نژادی، فرهنگی و مذهبی وجود دارد، در این صورت هدف کمک به اعضای خانواده در درک بهتر یکدیگر و ایجاد روابط سالم است.
  • هنگامی که یکی از اعضاء خانواده سعی می کند تا حمایت محدودی از سایر اعضاء خانواده دریافت کند، می تواند به مشاور خانواده مراجعه کرده و از ایشان کمک بخواهد، در این شرایط  هدف از مراجعه به مشاور، تسهیل افزایش همدلی و تفاهم برای فرد در خانواده است.
  • مشکلات اعضاء بیمار خانواده به طور جدایی ناپذیری با مشکلات سایر اعضاء خانواده مرتبط است و  مشکلاتی که در یک فرد به وجود می آید ریشه عمیقی در مشکلات سایر اعضاء خانواده دارد، در این صورت هدف رفع مشکلاتی است که به رفع و یا کاهش اثرات این الگو کمک می کند.

انواع تکنیک های مشاوره خانواده

انواع مختلفی از تکنیک های مشاوره خانواده وجود دارد که عبارتند از:

سبک ساختاری: خانواده درمانی ساختاری یکی از محبوب ترین سبک های درمانی توسط بهترین کلینیک روانشناسی خانواده محسوب می شود که تعاملات بین اعضاء خانواده را بهبود می بخشد و در واقع این روش بر تقویت نظام خانواده تمرکز دارد و علاوه بر کنترل والدین، مرزهای مناسبی بین کودک و والدین تعیین می کند.

سبک استراتژیک: اگر خانواده مشکلات زیادی دارد و برای نتیجه گیری عجله دارد، بهتر است از این سبک مشاوره خانواده استفاده کنید. در این روش درمان گر کارها و وظایفی را به اعضاء خانواده محول می کند و هدف از این کار ارزیابی تعامل و ارتباط بین اعضاء خانواده است. شما عزیزان در صورت نیاز می توانید به مشاور خانواده مراجعه کرده و از این روش برای حل مشکلات خود کمک بگیرید.

سبک بوون یان: گاهی اوقات شرایط و مشکلاتی در خانواده رخ می دهد که فرد نمی خواهد سایر اعضاء خانواده را درگیر کند یا برخی از اعضای خانواده تمایلی به شرکت در این مشکلات و جلسات را ندارند. در این روش مشاور خانواده با فرد مراجعه کننده ارتباط برقرار می کند و از طریق او مشکلات بین دو نفر دیگر از اعضاء خانواده را حل می کند. این تکنیک برای مشاوره مناسب نیست زیرا تاثیر زیادی در افراد غایب ندارد.

سبک سیستماتیک: این سبک شامل همه اعضاء خانواده می شود و مشاور خانواده نقش بی طرفی دارد، این بدان معنی است که رفتار اعضاء خانواده را از راه دور زیر نظر دارد و آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. در این روش مشاور به گونه ای عمل می کند که اعضاء خانواده عمیق تر درگیر مسائل و مشکلات خود می شوند. خانواده درمانی سیستماتیک برای همه گروه های سنی مناسب است و توصیه می شود.

خانواده درمانی سیستمیک میلان: این روش درمانی شبیه به درمان ساختاری است، زیرا خانواده را به عنوان یک سیستم واحد در مجموعه ای از سیستم های همزیستی ادغام می کند، اگرچه تا حدودی با پردازش ساختاری متفاوت است. این روش بسیار بیشتر بر رفتارهای طبیعی درون خانواده تمرکز دارد و با تمرکز بر بازخورد و به دنبال هدایت این رفتارهای طبیعی است. در این روش اعضاء خانواده تشویق می شوند تا با دقت گوش دهند و به یکدیگر پاسخ دهند و در عین حال به یکدیگر اجازه دهند تا زندگی و عملکرد شخصی خود را داشته باشند.

انواع تکنیک های مشاوره خانواده

فواید مراجعه به مشاور خانواده

مزایای استفاده از خدمات مشاوره برای خانواده های مختلف، متفاوت است. در ادامه مقاله به رایج ترین مزایای مشاوره خانواده می پردازیم:

  • ایجاد مرزهای روشن بین اعضای خانواده
  • به دست آوردن روابط عاطفی و خانوادگی مطلوب
  • تعریف صحیح نقش های خانواده برای همه اعضاء خانواده
  • حل مشکلات زناشویی
  • کمک به حل مشکلات روانی ناشی از طلاق برای کودکان
  • رویارویی با تغییرات عمده در خانواده، مانند مهاجرت به کشور دیگر
  • حل چالش های ناشی از ورود یک فرد جدید به خانواده، مانند همسر پدر یا مادر یا فرزند جدید
  • مقابله با بیماری جدی یا مرگ همسر یا یکی از اعضاء خانواده
  • افزایش قدرت حل مسئله در بین اعضاء خانواده
  • ایجاد صمیمیت بین اعضاء خانواده
  • توانمند سازی اعضاء خانواده برای برقراری ارتباط با یکدیگر و حل مسائل با یکدیگر
  • حذف کنش‌ ها و  واکنش های غیر ضروری بین اعضا که فقط تنش را افزایش می‌ دهد.
  • حل مشکلات ارتباطی و ابراز احساسات بین اعضاء خانواده
  • حل تنش بین خواهر و برادر یا مادر، پدر و فرزندان

دلایل مراجعه به مشاور خانواده

افراد به دلایل مختلفی به مشاور خانواده مراجعه می کنند که در ادامه مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

تنهایی: نوجوانان می توانند خلق و خوی متغیری داشته باشند و جوانان به تدریج می خواهند از حریم خصوصی خود محافظت کنند. گاهی اوقات همسر شما ممکن است بخواهد یک روز را برای خودش اختصاص دهد تا از زندگی مشترک خود دور شود یا ممکن است بخواهد آخر هفته برای ماهیگیری با بچه ها باشد. صرف نظر از سن، تمایل به گذراندن وقت به تنهایی برای همه طبیعی است، اما افرادی که به آرامی از موقعیت‌ های اجتماعی کناره‌ گیری می‌ کنند، ممکن است از افسردگی یا سایر مشکلات روانی رنج ببرند که نیاز به توجه ویژه دارند و باید به بهترین دکتر روان درمانی در تهران مراجعه کنند.

راز نگهدار: داشتن اسرار یا چیزهای خاصی که برای خود نگه می دارید طبیعی و قابل احترام است. فردی صریح و گشاده رو در خانواده بودن می تواند نشانه اقتدار و اهمیت باشد و ارتباط در رابطه زناشویی بسیار مهم است. مشاوره خانواده می تواند به شما و همسر تان کمک کند تا علت اصلی فاصله بین شما و چرایی پنهان ماندن رازها را کشف کنید و یک مشاور خانواده همچنین می تواند به پر کردن شکاف ارتباطی که با شریک زندگی خود دارید کمک کند.

اعتیاد: اعتیاد می تواند همه افراد خانواده را تحت تأثیر قرار دهد، از همسر تان گرفته تا نوجوان یا سایر اعضای خانواده و حتی اگر معتاد عضوی از خانواده نزدیک شما نباشد، عواقب اعمال او به شدت احساس می شود. رفع سوء مصرف الکل و مواد مخدر می تواند دشوار باشد، به خصوص زمانی که سابقه قوی یا سابقه سوء مصرف مواد مخدر و الکل در خانواده وجود داشته باشد، اما با کمک مشاور خانواده امکان پذیر است.

صمیمیت به عنوان تنبیه: قطع صمیمیت بین زوجین برای تنبیه یکی از ساده ترین راه ها برای زوجین است و گاهی اوقات ما حتی متوجه نمی شویم که این کار را انجام می دهیم. این رفتار می تواند باعث عدم تعادل جدی در یک رابطه شود و منجر به نارضایتی و عصبانیت شود. مشاوره خانواده می تواند به شما کمک کند راه های بهتری برای برقراری ارتباط با همسر تان پیدا کنید.

ابراز احساسات بیش از حد: اگر نوجوان شما مداوم عصبانی می شود و بیش از حد احساساتی می شود، می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد. کودکانی که اغلب رفتار عاطفی از خود نشان می دهند دلیلی برای رفتار خود ندارند و اکثر مردم تا زمانی که مغزشان به طور کامل شکل نگیرد در تنظیم احساسات خود مشکل دارند و برخی هرگز متوجه این موضوع نمی شوند. مشاوره خانواده می تواند به شناسایی مسائل اساسی در خانواده شما کمک کند که باعث ناراحتی عاطفی برای فرزندان و خانواده شما می شود.

دلایل مراجعه به مشاور خانواده

کلام آخر

اعضاء خانواده ممکن است ویژگی های رفتاری و شخصیتی متفاوتی داشته باشند. گاهی این اختلافات باعث ایجاد چالش هایی بین اعضای خانواده می شود که اگر به درستی حل نشود، منجر به طلاق یا جدایی عاطفی می شود. هیچ چالشی به خودی خود حل نمی شود و در این موارد مشاور خانواده می تواند چالش های کوچک را حل کند تا به مشکلات جدی تبدیل نشود. شما عزیزان در صورت نیاز می توانید به مشاور خانواده برای رفع مشکلات خود مراجعه کنید تا در آینده فرزندان شاد و موفق تری داشته باشید.

از شما عزیزان سپاس گزاریم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید، سایت روانشناس تو سعی بر این داشته تا شما را با اهداف مشاور خانواده آشنا کند. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد و انتقاد می توانید از طریق سایت با ما در میان بگذارید.

5/5 - (5 امتیاز)

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا