روانشناسی عمومی

علائم افسردگی چیست؟【سال1403】❤️

ما قصد داریم در این مقاله مطالبی درمورد این که علائم افسردگی چیست؟ را ارائه دهیم تا شما عزیزان در صورت نیاز از آن ها استفاده کرده و اطلاعات خود را کامل کنید. افسردگی یک حالت خلقی است که شامل بی حوصلگی و اجتناب از فعالیت یا بی میلی در افراد می شود و می تواند بر افکار، رفتار، احساسات، شادی و رفاه فرد تأثیر بگذارد. افسردگی از توانایی انجام فعالیت های روزانه گرفته تا کنترل روابط عاطفی را مختل کند و یکی از اختلالاتی است که می تواند زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و عوارضی را به دنبال داشته باشد. فرد افسرده بهتر است برای درمان این بیماری با پزشک متخصص مشورت کند تا در صورت نیاز درمان شود. ممنون می شویم ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

افسردگی چیست؟

افسردگی  شامل بی حوصلگی و اجتناب از فعالیت یا بی میلی و بی انگیزه بودن است و می تواند بر افکار، رفتار، احساسات، شادی و رفاه فرد تأثیر بگذارد و همچنین مکالمات ذهنی ایجاد می کند. افراد افسرده ممکن است احساس غم، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی ارزشی، شرم یا بی قراری نیز داشته باشند و آن ها علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آن ها لذت می بردند از دست بدهند، اشتهای خود را برای غذا از دست بدهند، تمرکز خود را از دست بدهند، در به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم گیری مشکل داشته باشند و مشکلاتی را در روابط و فکر کردن به خودکشی، داشتن قصد و حتی خودکشی را نیز تجربه کنند.

اختلال افسردگی منجر به بی خوابی، خواب زیاد، احساس خستگی و سرگیجه، مشکلات گوارشی یا کاهش انرژی در افراد می شود. امروزه در روانشناسی ثابت شده است که افسردگی در افراد مختلف با علائم مختلفی همراه است و همچنین عوامل مختلفی از جمله سن و جنسیت می توانند به طور مستقیم بر علائم افسردگی تأثیر بگذارند، بنابراین باید بدانید افسردگی در همه افراد با علائم یکسان ظاهر نمی شود.

در مطالعات اخیر مشخص شده است، اختلال افسردگی اساسی بالاترین شیوع را در بین تمام اختلالات روانپزشکی در طول زندگی افراد دارد و این آمار نشان می دهد که این بیماری بسیار شایع است. افراد این افسردگی را به طرق مختلف تجربه می کنند و می تواند مشکلاتی را در کار روزانه افراد ایجاد کند و بهره وری آن ها را کاهش دهد و همچنین بر روابط و برخی از حالات فیزیکی افراد تأثیر مخرب می گذارد که در این شرایط باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

افسردگی چیست؟

انواع افسردگی

افسردگی انواع مختلفی دارد و در ادامه مقاله برای آگاهی بیشتر شما عزیزان به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

افسردگی بالینی: تشخیص افسردگی بالینی به این معناست که حداقل برای دو هفته و در بیشتر روزها، احساس غمگینی می کنیم یا علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آن لذت می بردیم، از دست می دهیم. افسردگی بالینی همراه با علائم دیگری مانند ناامیدی، احساس بی ارزشی، اختلالات خواب و تغییر در اشتها است و این نوع افسردگی جدی ترین و شایع ترین نوع افسردگی محسوب می شود. بهتر است افراد در این صورت به بهترین کلینیک روانشناسی بالینی در تهران مراجعه کرده و با پزشک مشورت کنند.

افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان: افسردگی قبل از زایمان در دوران بارداری رخ می دهد، در حالی که افسردگی پس از زایمان کم تر از 4 هفته پس از تولد نوزاد در برخی از مادران ظاهر می شود. هر دو این نوع افسردگی ها به عنوان افسردگی های اساسی در حوالی زایمان در نظر گرفته می شوند و بهتر است جدی گرفته شود.

افسردگی غیر معمول: علائم این نوع افسردگی که افسردگی اساسی با ویژگی های غیر معمول نیز نامیده می شود، اندکی با افسردگی اساسی متفاوت است. تفاوت اصلی افسردگی غیر معمول با افسردگی اساسی این است که در این اختلال، بهبود موقت خلق و خو در پاسخ به رویدادهای مثبت مشاهده می شود. سایر علائم کلیدی افسردگی غیر معمول شامل افزایش اشتها و حساسیت به طرد شدن توسط دیگران است و باید بدانید افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دوره های افسردگی غیر معمول و همچنین دوره های شیدایی را تجربه خواهند کرد.

اختلال خلقی مخرب: این نوع اختلال باعث تحریک پذیری شدید و مزمن و همچنین عصبانیت انفجاری در کودکان می شود. اختلال خلقی مخرب معمولا از 10 سالگی شروع شده و باید درمان شود.

دیسفوری قبل از قاعدگی: در این نوع اختلال می توانیم علائم سندرم پیش از قاعدگی و همچنین اختلالات خلقی مانند تحریک پذیری شدید، اضطراب و افسردگی را داشته باشیم که این علائم معمولا چند روز پس از شروع قاعدگی ناپدید می شوند، اما در عین حال شروع آن می تواند شدید باشد و بر زندگی روزمره خانم ها تأثیر منفی بگذارد.

اختلالات افسردگی ثانویه به برخی از بیماری های جسمی: برخی از شرایط بالینی مانند کم کاری تیروئید، سرطان ها، بیماری های قلبی، بیماری پارکینسون باعث ایجاد تغییراتی در بدن ما می شود و می تواند باعث افسردگی نیز شود. اگر شرایط و بیماری های ذکر شده در بالا بهبود یابد، افسردگی به طور خودکار از بین می رود، اما در غیر این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

افسردگی فصلی: افسردگی فصلی نوعی اختلال افسردگی اساسی محسوب می شود که در آن فرد علائم افسردگی را با تغییرات فصلی تجربه می کند و معمولاً در پاییز و زمستان ظاهر می شود و در بهار و تابستان از بین می رود. افسردگی فصلی بین کودکان و همچنین بزرگسالان بسیار رایج است.

اختلال افسردگی مداوم یا افسردگی خفیف: شدت این نوع اختلال افسردگی از خفیف تا متوسط است که همیشه خفیف تر از اختلال افسردگی اساسی است. علائم اختلال افسردگی مداوم و خفیف حداقل تا دو سال ادامه دارد و باید بدانید که در گذشته به این نوع اختلال دیستیمیا نیز گفته می شد.

علائم افسردگی

افسردگی علائم متعددی دارد و مهم ترین آن ها شامل علائم زیر می شود که عبارتنداز:

مشکلات خواب: مشکل در به خواب رفتن یا ناتوانی در حفظ الگوی خواب در بین افراد مبتلا به افسردگی بسیار رایج و آزاردهنده است.

درد قفسه سینه: درد قفسه سینه می تواند نشانه مشکلات بسیار جدی مانند مشکلات قلبی و ریوی باشد که گاهی اوقات مشکلات معده با درد قفسه سینه همراه است، بنابراین در صورت احساس درد در قفسه سینه باید به پزشک مراجعه کنیم تا علت آن مشخص شود.

تغییرات در اشتها یا وزن: افسردگی اثرات متفاوتی بر اشتها افراد مختلف دارد و اشتها یک گروه را کاهش می دهد و بالعکس، گروهی دیگر نمی توانند غذا خوردن را ترک کنند و برخی افراد لاغرتر و برخی دیگر چاق تر می شوند و ارتباط اختلالات خوردن، مانند پرخوری عصبی و بی اشتهایی عصبی، با افسردگی نیز ثابت شده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

كمر درد: اگر کمردرد شما را آزار می دهد، ممکن است به دلیل افسردگی باشد، زیرا افراد مبتلا به افسردگی چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به کمردرد یا سردرد شدید هستند.

خستگی و کمبود انرژی: اگر بعد از یک خواب یا استراحت طولانی همچنان احساس خستگی می کنید و انرژی لازم برای انجام کارهای ساده روزانه  را ندارید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کرده و احتمال افسردگی را در نظر بگیرید.

درد عضلات و مفاصل: کسانی که درد عضلات و مفاصل را برای مدت طولانی تحمل می کنند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند و از طرفی افسردگی نیز می تواند باعث درد شود.

افسردگی در سنین مختلف

افسردگی ممکن است در سنین مختلفی رخ دهد و ما در ادامه این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم:

افسردگی در زنان: عوامل مختلفی مانند بیولوژی تولید مثل، ژنتیک، تغییرات هورمونی و روابط بین فردی نقش مهمی در زنان مبتلا به افسردگی دارند. بسیاری از زنان در دوران قاعدگی از نظر احساسی و جسمی بسیار ضعیف می شوند و تغییرات رفتاری مانند افسردگی و تحریک پذیری را تجربه می کنند. علائم افسردگی شدید در زنان اندکی پس از زایمان ظاهر می شود و باعث اضطراب، بی خوابی، گریه یا افکاری مانند آسیب رساندن به خود یا نوزاد می شود که باید به بهترین مشاور درمان افسردگی در تهران مراجعه کرده و درمان خود را آغاز نمایند.

افسردگی در کودکان و نوجوانان: همه انسان ها به طور طبیعی در مقطعی از کودکی و جوانی خود با بحران های عاطفی مواجه می شوند، اما گاهی این بحران ها در برخی از کودکان منجر به افسردگی می شود. کودکان مبتلا به بیش فعالی، ناتوانی های یادگیری، اختلالات اضطرابی و اضطراب نافرمانی مقابله ای بیشتر از افسردگی رنج می برند.

افسردگی در سالمندان: افسردگی در سالمندان به طور کلی درمان نمی شود، زیرا بسیاری از این افراد افسردگی را نتیجه پیری و واکنش طبیعی به مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی مرتبط با افزایش سن می دانند و در نهایت به دنبال درمان افسردگی خود نیستند.

افسردگی در مردان: مردان با توجه به خصوصیات و صفاتی که دارند بیشتر از افسردگی خود شرمنده و خجالت زده می شوند و به همین دلیل سعی می کنند بیماری و شرایط سخت زندگی خود را از همه پنهان کرده و در نهایت این بیماری و شرایط بد را تحمل کنند.

افسردگی در سنین مختلف

راه های درمان افسردگی

برای درمان افسردگی راه های زیادی وجود دارد که در ادامه مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

مطالعه کتاب:  کتاب‌های راهنمای خودیاری مبتنی بر رفتار درمانی شناختی از طریق برنامه های کامپیوتری و تمرین گروهی یک برنامه گروهی مبتنی بر حمایت از درمان شناختی رفتاری یا خودیاری می تواند برای درمان افسردگی مفید باشد. باید توجه داشت که کتاب همیشه بهترین دوست و همراه انسان است.

مداخلات روانشناختی: انواع مختلفی از مداخلات روانشناختی برای افراد مبتلا به افسردگی وجود دارد. در این شرایط ممکن است به برنامه های منطقه خود ارجاع داده شوید و اگر در لیست انتظار برای درمان هستید، با پزشک خود در مورد راه های مراقبت از خود صحبت کنید تا زمانی که نوبت شما برسد.

درمان بین فردی: درمان بین فردی می تواند به شما در شناسایی و یافتن راه حل برای مشکلات خانوادگی، مشکلات با شرکا یا دوستان کمک کند.

فعال سازی رفتاری: فعال‌سازی رفتاری شما را تشویق می‌کند تا رفتارهای مثبت‌تری مانند برنامه‌ریزی و انجام کارهای سازنده که معمولاً ممکن است از آن ها اجتناب کنید، اتخاذ کنید.

زوج درمانی: اگر در رابطه ای هستید و فکر می کنید بر افسردگی شما تأثیر می گذارد، زوج درمانی توسط بهترین مشاور زوج درمانی در تهران می تواند راه خوبی برای درک ارتباط بین افسردگی و رابطه شما با همسرتان باشد و همچنین می تواند به شما کمک کند تا رابطه حمایتی بیشتری با شریک زندگی خود ایجاد کنید.

مشاوره: مشاوران آموزش دیده به شما کمک می کنند تا علائم و مشکلات خود را کشف کنید و همچنین پشتیبانی و مشاوره ارائه می دهند.

روان درمانی تحلیلی: این روش درمانی به شما کمک می کند تا درک کنید چگونه تجربیات گذشته شما بر زندگی شما تأثیر می گذارد و از آن ها استفاده بهتری داشته باشید.

داروهای ضد افسردگی: اگر افسردگی متوسط یا شدید را تجربه می کنید و یا برای مدت طولانی افسرده بوده اید، روانپزشک ممکن است دوره ای از داروهای ضد افسردگی را تجویز کند و این دارو ها معمولاً یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین است که باید دوره درمان خود را کامل کنید تا بهبودی حاصل شود.

کلام آخر

افسردگی یک وضعیت رایج سلامت روان است و باعث احساس غم و اندوه مداوم در افراد می شود. افسردگی می تواند باعث تغییر در نحوه تفکر، خواب، غذا خوردن و هر نوع عملکرد سیستم بدن از جمله میل جنسی و احساس درد شود که احساس غم و اندوه واکنش طبیعی بدن به ناملایمات زندگی است. اگر افسردگی کوتاه مدت باشد، مشکلی ایجاد نمی کند، اما فردی که از اختلال افسردگی بلند مدت رنج می‌برد، علاوه بر داشتن خلق و خو بسیار نامناسب و بی انگیزگی برای انجام تکالیف، چندین علامت بالینی نیز خواهد داشت که باید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه نماید تا تحت درمان قرار گیرد.

از شما عزیزان سپاس گزاریم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید، این سایت سعی بر این داشته تا شما را با مطالبی در مورد علائم افسردگی چیست؟ آشنا کند. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد و انتقاد می توانید از طریق سایت با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا