اختلالات

انواع اختلالات رایج جنسی【سال1403】❤️

ما قصد داریم در این مقاله انواع اختلالات رایج جنسی را به شما عزیزان معرفی کنیم تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کرده و ابهامات ذهنی خود را برطرف کنید. مشکلات جنسی در مقطعی از زندگی طبیعی است، اگرچه مسائل و تجربیات جنسی هر کس متفاوت است. به یاد داشته باشید که ما می توانیم مسائل مشابهی را تجربه کنیم و شاید اگر با این مسائل مواجه شدید، احساس تنهایی یا درماندگی یا حتی شرم و ترس کنید. افرادی که با اختلالات جنسی مواجهه هستند معمولا این احساسات را تجربه می کنند که در این صورت افراد باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و با وی مشورت کنند. ممنون می شویم ما را تا پایان این مقاله همراهی و حمایت کنید.

اختلال جنسی چیست؟

امروزه بسیاری از زوج ها در روابط جنسی خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند و می تواند منجر به مشکلات بزرگ تری مانند نارضایتی از زندگی زناشویی، افسردگی، اضطراب، استرس شدید و به دنبال آن بی مهری، بی تفاوتی و در نهایت طلاق شود. اگر زوجین در صورت ایجاد مشکلات جنسی سعی کنند این مشکلات را برطرف کنند، به راحتی می توانند یک زندگی را از فروپاشی نجات دهند. یکی از شایع ترین مشکلات زندگی زوجین که می توان به آن اشاره کرد اختلالات جنسی است.

اختلال جنسی می تواند شامل هر مشکلی باشد که مانع از رضایت فرد یا زوجین از فعالیت جنسی شود و همچنین اختلالات جنسی را می توان به عنوان ناتوانی در برقراری رابطه جنسی موفق با شریک جنسی خود تعریف کرد که از نظر کیفی از یک اختلال جنسی به اختلال جنسی دیگر متفاوت است و به عنوان مثال، فردی که از انزال زودرس رنج می برد می تواند رابطه جنسی داشته باشد، اما نمی تواند شریک جنسی خود را راضی کند.

در این بین باید بدانید که تحقیقات نشان داده است با وجود راه حل های متنوع برای درمان اختلالات جنسی، بسیاری از مردم در بیان این مسائل و در میان گذاشتن آن ها با یک متخصص مردد هستند و ابتلا به این اختلالات ربطی به سن ندارد اما معمولا در افراد بالای 40 سال دیده می شود که کاملا طبیعی است و افراد را از زندگی عادی جنسی دور می کند.

اختلال جنسی چیست؟

شایع ترین مشکلات جنسی

برخی از مشکلات جنسی که هر کسی می تواند تجربه کند در ادامه مقاله ذکر شده است و عبارتنداز:

فشار همسالان: بهتر است تأثیر عاطفی موقعیت را علاوه بر تعداد خطرات فیزیکی که باید هنگام انجام روش‌های مختلف جنسی در نظر داشته باشید را در نظر بگیرید. برخی از افراد در دوره ای از زندگی خود دچار فشار همسالان خود می شوند و این منجر به استرس و اضطراب غیر ضروری یا احساس انزجار و ناراحتی می شود. در این صورت صحبت صادقانه و آشکار در مورد اهمیت داشتن رابطه جنسی نیز می تواند مفید و موثر باشد.

اعتیاد جنسی: اعتیاد به را بطه جنسی به عنوان بیش فعالی جنسی نیز شناخته می شود، به شرایطی اطلاق می شود که در آن فرد نمی تواند در برابر یک فعالیت جنسی خاص مانند خودارضایی، تماشای فیلم های غیر اخلاقی، پرداخت هزینه برای رابطه جنسی یا داشتن رابطه جنسی مجازی مقاومت کند یا درگیر آن نشود.

اعتیاد جنسی نیز مانند سایر انواع اعتیاد منجر به احساس تنهایی، پشیمانی، درماندگی، اضطراب، ناراحتی و شرم در افراد می شود. در این صورت استفاده از  برنامه های توانبخشی، مشاوره خصوصی، گروه درمانی و درمان شناختی رفتاری از جمله روش هایی هستند که افراد می توانند برای حل مشکل اعتیاد جنسی استفاده کنند.

محرک های جنسی مختلف: طبیعی است که سطح میل جنسی بسته به دوره های رابطه متفاوت باشد، در حالی که بسیاری از مردم راهی برای مقابله پیدا می کنند. کاهش یا افزایش ناگهانی میل جنسی برای برخی افراد منجر به مشکل در تعامل یا احساس طرد شدن می شود و برخی از  درمانگران در مورد بهبود ارتباطات از طریق مشاوره می گوید که برای ایجاد تغییر باید اتفاق دیگری بین زوجین رخ دهد و این تغییر ممکن است به رفتار، رویکرد یا فرآیند تفکر مربوط باشد و همچنین معرفی یک الگوی رفتاری جدید برای حل مشکل می تواند به تغییر رابطه کمک کند.

مسائل پزشکی: بیماری های مزمن، دیابت یا سرطان می توانند بر زندگی جنسی افراد تأثیر منفی و مخربی بگذارند، البته اگر بیماری های فوق در افراد تشخیص داده شود، به این معنا نیست که دچار اختلال جنسی خواهد شد، بلکه استرس و نگرانی ناشی از آن بر سلامت جسمی و روحی  افراد تأثیر می گذارد. اگر در حال حاضر مبتلا به سرطان هستید یا تحت درمان قرار گرفته اید، می توانید برای کمک به غلبه بر مشکلات جنسی و رابطه خود از پزشک متخصص کمک گرفته و به زندگی عادی خود بازگردید.

مشکلات و نگرانی های جنسی ناشی از افزایش سن: با افزایش سن، مشکلات جنسی ظاهر می شود و نگرانی و همچنین اضطراب در مورد ظاهر بدن، اعتماد به نفس یا شخصیت یک فرد جذاب بیشتر می شود. برانگیختگی جنسی ناشی از محرک های بینایی در مردان مانند قبل آسان نیست و در این صورت مشکلات جنسی بیشتری در مردان رخ می دهد.

تغییرات تدریجی در زنان شامل از دست دادن میل جنسی، کاهش یا عدم وجود رطوبت بدن، مشکل در خواب یا تعریق شبانه است و در حالی که مردان مسائل مربوط به پیری را نگران کننده می دانند، بسیاری از زنان می گویند این تغییرات زندگی جنسی آن ها را بهبود بخشیده است، زیرا به آن ها اجازه می دهد آزادانه در مورد نیازهای در حال تغییر خود صحبت کنند و در نتیجه به بهبود کیفیت رابطه جنسی و عاطفی زوجین بسیار کمک می کند.

شایع ترین مشکلات جنسی

انواع اختلالات رایج جنسی

اختلالات جنسی انواع مختلفی دارد و شامل موارد زیر می شود:

اختلال نمایش عمومی: این اختلال شامل میل، خیال یا عمل در معرض قرار دادن اندام جنسی خود در معرض دیگران، به ویژه غریبه ها، بدون رضایت آن ها است. انواع فرعی این اختلال شامل اجبار برای نشان دادن اندام خود به کودکان پیش از بلوغ، بزرگسالان یا هر دو است که تصور می شود، حدود 2 تا 4 درصد از جمعیت مردان و تعداد ناشناخته اما کمتری از زنان را تحت تأثیر قرار دهد. افراد مبتلا به اختلال نمایش عمومی برای درمان باید به بهترین روانپزشک در تهران مراجعه کرده و درمان خود را آغاز نمایند.

اختلال مازوخیسم: افراد مبتلا به پارافیلیا به نام اختلال مازوخیسم جنسی درگیر کتک زدن، تحقیر یا درد هستند یا در مورد ارضای جنسی خیال پردازی می کنند و همچنین بسیاری از افراد سالم درجاتی از مازوخیسم را به عنوان بخشی از زندگی جنسی خود دارند. زمانی که افراد دارای این تمایلات هستند، مشکلات روانی دیگری را نیز تجربه خواهند کرد از جمله افکار وسواسی یا اضطراب شدید، شرم یا گناه است.

پدوفیلی: پدوفیلی یک کشش جنسی مداوم برای کودکان پیش از بلوغ است. این اختلال جنسی زمانی تشخیص داده می‌شود که خیال‌پردازی‌ها، تمایلات جنسی یا رفتارهای مرتبط با فعالیت جنسی با کودک یا کودکان که معمولاً 13 سال یا کم تر هستند و برای مدت حداقل شش ماه ادامه دارد. پدوفیلیا اغلب یک بیماری مادام العمر است، در مردان شایع تر است، بیشترین شیوع احتمالی پدوفیلی در جمعیت مردان حدود سه تا پنج درصد است و این وضعیت در زنان نادرتر است که برای این بیماری دلیل خاص و مشخصی وجود ندارد.

اختلال فتیشیسم: کشش شدید جنسی به اجسام بی‌جان یا قسمت‌هایی از بدن که به طور کلی اندام‌های جنسی در نظر گرفته نمی‌شوند، مانند پاها و وقتی با ناراحتی یا اختلال قابل توجه بالینی همراه باشد، تحت عنوان اختلال فتیشیسم شناخته می‌شود. بسیاری از مردم برخی از ویژگی‌های اندام‌های غیر جنسی را جذاب می‌دانند، اما برانگیختگی فتیشیستی در عملکرد طبیعی جنسی یا اجتماعی اختلال ایجاد می‌کند و برانگیختگی جنسی اغلب بدون حضور اشیاء در فتیش غیرممکن است.

لازم است بدانید بسیاری از افراد ممکن است به عنوان بخشی از زندگی جنسی خود فتیش داشته باشند، اما تشخیص اختلال فتیش نیاز به ناراحتی شخصی یا اختلال در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر موارد دارد و اعتقاد بر این است که این اختلال منحصراً در مردان رخ می دهد و زنان را خیلی کم تر درگیر می کند.

اختلال چشم: این اختلال نوعی پارافیلیا است که شامل جاسوسی عمدی از افراد ناآگاه است. اغلب آن ها لباس برهنه می پوشند یا مشغول فعالیت جنسی به منظور تحریک جنسی دارند و در این صورت فرد بیمار می تواند از دوربین دوچشمی، آینه یا دستگاه ضبط برای ردیابی استفاده کند. تشخیص این اختلال مستلزم فعالیت برانگیختگی مداوم و شدید برای حداقل شش ماه است و بیماران کمتری با تماشای افراد در حال اجابت مزاج یا گوش دادن به مکالمات وابسته به عشق تحریک می شوند و همچنین آن ها اغلب در حالی که به یک هدف خیره شده اند، خودارضایی یا خیالات جنسی دارند، اما معمولاً علاقه ای به داشتن رابطه جنسی با آن شخص را ندارند.

اختلال سادیستی: اختلال سادیسم جنسی شامل ایجاد درد، تحقیر، ترس یا سایر اشکالات و آسیب فیزیکی یا عاطفی به فرد دیگر به منظور کسب رضایت جنسی است. اعمال سادیستی می تواند شامل مهار، حبس، گاز گرفتن، ضرب و شتم، شلاق یا شکنجه باشد و افرادی که این اعمال برای آن ها بخشی از یک رابطه رضایت بخش است، هیچ گونه ناراحتی یا اختلالی از آن ها احساس نمی کنند و به دیگران آسیب نمی رسانند، مبتلا به این اختلال در نظر گرفته نمی شوند.

باید بدانید اختلال سادیسم زمانی قابل تشخیص است که فردی بدون رضایت شریک زندگی خود به طور مکرر درگیر اعمال جنسی سادیستی می شود و یا زمانی که خیال پردازی ها یا رفتارهای او باعث ایجاد مشکلات اجتماعی، شغلی یا عملکردی دیگر می شود. برخی از اعمال سادیسم جنسی مجرمانه است و منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ شخص دیگری می شود که باید جدی گرفته شود.

انواع اختلالات رایج جنسی

درمان اختلالات جنسی

بسیاری از انواع اختلالات جنسی را می توان با درمان مسائل زمینه ای جسمی یا روانی برطرف کرد و سایر روش های درمانی عبارتند از:

تجویز دارو: هنگامی که یک دارو دلیل ایجاد یک اختلال عملکرد جنسی در افراد است، تعویض دارو مفید بوده و در این صورت مردان و زنانی که دچار کمبود هورمون هستند ممکن است به تزریق، قرص یا کرم هورمونی نیاز داشته باشند.

روان درمانی: مراجعه به بهترین کلینیک روانشناسی بالینی در تهران و آغاز درمان به افراد کمک می کند تا بر آسیب های جنسی گذشته، احساس اضطراب، ترس، گناه و تصویر ضعیف بدن غلبه کنید، زیرا همه این عوامل می توانند بر عملکرد جنسی تأثیر مخرب بگذارند.

آموزش و ارتباطات: آموزش در مورد رابطه جنسی، رفتارها و واکنش های جنسی به شما کمک می کند بر اضطراب عملکرد جنسی غلبه کنید و همچنین صحبت آشکار با شریک زندگی خود در مورد نیازها و نگرانی های خود نیز می تواند به غلبه بر بسیاری از موانع برای زندگی جنسی سالم کمک کند.

کمک های مکانیکی: دستگاه های کمکی مانند دستگاه های وکیوم و ایمپلنت های تناسلی به مردان مبتلا به اختلال جنسی کمک می کنند و همچنین دستگاه وکیوم  نیز برای خانم ها تایید شده است و می تواند بسیاری از مشکلات آن ها را برطرف می کند اما باید تحت نظر پزشک استفاده شود.

رفتار درمانی: این درمان ها شامل تکنیک های مختلفی از جمله افزایش آگاهی در مورد رفتارهای مضر در رابطه یا تکنیک هایی مانند خود تحریکی برای رفع مشکلات برانگیختگی در رابطه جنسی است.

کلام آخر

فعالیت جنسی سالم شامل طیف وسیعی از خواسته‌ها و فعالیت‌های لذت‌بخش برای زوجین است که در یک رابطه رضایت‌بخش بزرگسال تصور یا تجربه می‌شوند، حتی اگر دیگران ترجیح دهند زندگی جنسی خود را متفاوت انجام دهند. در این میان برخی از رفتارهای جنسی نشان دهنده یک اختلال جنسی است. اختلالات جنسی که به آن پارافیلیا نیز گفته می شود، در طول تاریخ و در همه نژادها وجود داشته است، اما انواع آن ها متفاوت بوده و از فردی به فرد دیگر ویژگی های خاصی دارد و در صورت بروز، افراد باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

از شما عزیزان سپاس گزاریم که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید، این سایت سعی بر این داشته تا شما را با انواع اختلالات رایج جنسی آشنا کند. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد و انتقاد می توانید از طریق سایت با ما در میان بگذارید.

امتیاز دهید

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا